تولید کارتن سه لایه

 در مقوا

تولید کارتن سه لایه

تولید خمیر کاغذ کارتن سه لایه در کارتن سازی تهران، فرآیندی است که برای تولید کارتن سه لایه استفاده می‌شود. در این فرآیند، ابتدا کاغذ به قطعات کوچک تقسیم می‌شود و سپس با افزودن آب و مواد شیمیایی، خمیری تهیه می‌شود. سپس خمیر را بر روی دو لایه کاغذ قرار می‌دهند و سپس لایه سوم کاغذ را روی آن قرار می‌دهند تا کارتن سه لایه شکل گیرد.

برای تولید خمیر کاغذ کارتن سه لایه، از مواد اولیه مانند کاغذ با کیفیت بالا، آب، چسب و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در این فرآیند، برای حفظ کیفیت کاغذ و جلوگیری از ترکیدن آن، از مواد شیمیایی مانند رزین‌های مصنوعی و مواد نرم‌کننده استفاده می‌شود.

تولید خمیر با یکی از دو فرآیند زیر می گردند:

  1. تولید خمیر چوب به شکل مکانیکی
  2. تولید خمیر چوب به شکل شیمیایی

در روش مکانیکی از یک رنده ی ویژه برای حذف بافت های مقاوم چوب از جمله “لیگنین” استفاده می گردد اما این روش راندمان صد در صدی ندارد به همین علت کاغذ تولیدی بی کیفیت می باشد اما چون هزینه ی کمی دارد بطور گسترده استفاده می شود.

در روش شیمیایی از محلول “سولفات” و یا “سولفیت” استفاده می گردد که استفاده از سولفات رایج تر می باشد، به این صورت که ابتدا از یک محلول قلیایی جهت هضم چوب استفاده می کنند و سپس به آن “سدیم سولفات ” می افزایند که منجر به حذف لیگنین می شود و مقوایی با کیفیت بالا و رنگ قهوه ای تولید می کند

که می تواند طی مراحلی سفیدرنگ شود.

تست‌ کنترل کیفیت کارتن

برای اساس تست های کنترل کیفیت می توان بر اساس داده های معتبر روی استحکام و مقاومت کارتنها حساب کرد.

  • برای بررسی میزان مقاوت کارتنها در برابر فشار صورت این تست صورت میگیرد بر اساس نتایج این تست ماکزیمم وزنی که کارتنها می تواند حمل کند و بیشترین مقاومت لایه ها محسوب می شود.
    با استفاده از این تست و مورد توجه قرار دادن نتایج آن می توان کارتن هایی با هزینه به مراتب پایین تر و مقاومت بیشتر تولید کرد
  • جهت انجام این تست کارتنها در بین دو صفحه قرار می گیرد و تا زمان خم شدن صفحات، فشار اعمال می شود.
    سپس این فشار محاسبه می شود.
  • این آزمایش بر روی کارتنهای سه لایه کامل شده انجام می گردد و میزان مقاوت اتصال لبه ها به یکدیگر را می سنجد.
  • این فرآیند برای تعیین انواع فشارهای وارده بر سطوح مختلف جعبه مقوایی در حین حمل بار می باشد که پر از اهمیت می باشد
  • این روش مقوا به مدت محدود بر روی آب قرار می گیرد.
  • افزایش وزن نشان دهنده ی جذب آب توسط مقوا می باشد.
  • میزان نفوذپذیری آب بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا آب و هرنوع رطوبتی می تواند بر روی استحکام جعبه اثر منفی بگذارد.

تولید کاغذ موج دار میانی برای تولید کارتن سه لایه

این بخش، به کارتن سه لایه استحکام و حفاظت بیشتری را در برابر ضربه و فشردگی می بخشد. برای تولید این لایه، کاغذ وارد یک دستگاه کارتن سازی مخصوص رول کننده می گردد. روشی که اخیراً از آن برای تولید این نوع از کاغذها مورد استفاده قرار داده می شود، روش “R” نام دارد که سبب کاهش ضخامت و افزایش فضا در کارتن سه لایه می گردد و باعث بهبود 30% در چاپ و کاهش میزان گاز CO2 در فرآیند تولید می شود.

کارتن سازی در کرج

تولید کارتن سه لایه

خرید کارتن سه لایه

از رایج ترین نوع بسته بندی برای محصولات و کالاهای متنوع جعبه کارتنها می باشد.

قابلیت بازیافت پذیر بودن و سازگاری با محیط از مهم ترین محاسن بسته بندی است. عموما کارتنها از مواد سلولزی و کاغذی ساخته میگردند که به سرعت تجزیه پذیر بوده و میتوان کارتنهای خراب و ضایع شده را بارها خمیر کرده و دوباره از آنها کارتنهایی تولید کرد. کارتنهایی که در کارخانه ورق سازی تولید میشوند و یا بصورت رول می باشند و یا اکثرا بصورت شیت شده (ورق شده ) در اندازه های مشخصی تولید و به کارخانه جعبه سازی وارد میشوند.

در کارخانه جعبه سازی توسط ماشین آلاتی که کارتن را برش داده و یا خط تا میزند نقشه کلی جعبه را قبل از مونتاژ روی صفحه کارتنی پیاده میکنند. به همین علت میتوان انواع اشکال را برای جعبه کارتنی طراحی کرد.

ضخامت ورق کارتنها و چند لایه بودن آن را وزن و شکل محصولی که در داخل آن قرار میگیرد تعیین میکند. معمولا ورق های کارتن بصورت کارتن دو لایه ، کارتن سه لایه ،کارتن پنج لایه و ….تولید میشوند.

مراحل چاپ کارتن سه لایه 

همان طور که در بالا توضیح داده شد لایه میانی کارتن سه لایه فلوت می باشد که از کاغذهای بازیافتی تشکیل شده است. امروزه با افزایش تکنولوژی توانایی تولید کاغذ صاف با کاغذهای بازیافتی وجود دارد. لیکن برای داشتن کیفیت بالاتر بهتر است از ورق های تازه مورد استفاده قرار داده شود.

لایه صاف خارج کارتن که به آن لایه خارجی نیز گفته می شود صیقلی تر و مقاوم تر در برابر آب می باشد.
برای تولید این لایه از درختانی چوب نرم و دارای فیبرهای بلندتری می بانشد مانند صنوبر و کاج کاربرد دارد و برای تولید لایه صاف داخلی کارتن که به آن لایه داخلی نیز می گویند از درختان با چوب های سخت تر مانند بلوط و چنار مورد استفاده قرار داده می شود.

چرا باید به تهیه و تولید کارتن سه لایه اهمیت داد؟

برای راه اندازی کسب و کار صنعت کارتن سازی باید ابتدا تعیین کنیم که با چه مقدار سرمایه و در چه سطحی قصد داریم فعالیت خود را شروع نماییم.
با توجه به توانائی مالی امکان برپایی این حرفه را در دو سطح کارگاه و یا کارخانه قادر هستیم برنامه ریزی نماییم.

مطمئنا در صورت داشتن پشتیبانی مالی مناسب، بهتر می باشد از آغاز در فکر تاسیس کارخانه کارتن سازی باشیم.
برپایی کارخانه همانگونه که گفته شده نیاز به سرمایه اولیه مناسبی دارد تا در ماه های اول بتوان هزینه های جاری کارخانه و پرسنل و همچنین هزینه های در گردش را از سرمایه اولیه پرداخت کرد تا در طی فرآیند تولید، نمودار در آمد رشد نماید و بتواند علاوه بر هزینه های خود کارخانه سود آوری نیز داشته باشد.

شایان ذکر می باشد عدم تامین مالی در ماههای اولیه، امکان تعطیلی زودهنگام و در نهایت ورشکستگی واحد صنعتی را در پی خواهد داشت.
البته این قاعده برای راه اندازی یک کارگاه نیز جاری می باشد با این تفاوت که هزینه برپا نگاه داشتن یک کارگاه نسبت به یک کارخانه به مراتب کمتر خواهد بود.

حفظ محیط زیست با به کارگیری کاغذهای بازیافتی در تولید کارتن سه لایه

استفاده از کاغذهای بازیافتی در ساخت انواع کارتن به خصوص در تولید کارتن سه لایه بسیار پر اهمیت می باشد. زیرا هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می گردد و هم اینکه سبب کاهش قیمت انواع کارتن سه لایه مثل کارتن 3 لایه لمینتی می شود. همچنین این بازیافت کاغذها و کارتنها به صورت چشمگیری روی چرخه اقتصادی کشور تاثیر گذار می باشد.

شرکت کارتن سازی ایران و تولید کارتن :

تاریخچه و سابقه جعبه سازی و کارتن سازی به تاریخچه و سیر تکاملی ساخت و تولید کاغذ بر می گردد.

محصولات چوبی که از درخت ساخته می شوند از دیرباز در اختیار و استفاده بشر بوده می باشد.

اما چیزی که امروز به عنوان صنعت دستگاه کارتن سازی و جعبه سازی از ان اسم برده میشود.

به طور رسمی بعد از اختراع کاغذ بوده است که اولین بار در چین به تولید رسید و رویه ساخت و تولید آن نیز به کشور ایران صادر شد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

تولید جعبه لباس در کرجخرید کارتن لمینتی