کارتن لمینت

 در مقوا

 کارتن لمینت

صنایع چاپ و کارتن سازی در کرج قدیمی ترین و مجهزترین تولید کننده کارتن لمینت در کرج می باشد. کارتن سازی در کرج با در اختیار داشتن بزرگترین دستگاه لیتوگرافی و همینطور بزرگترین دستگاه چاپ افست یکی از متمایزترین تولید کنندگان کارتن لمینت به حساب می اید.

مصارف این نوع کارتن

کارتن لمینت یک نوع کارتن است که به وسیله‌ی پوشش‌هایی مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن و یا به وسیله‌ی پوشش‌هایی با روکش فلزی، ضدآب و ضدرطوبت در کارتن سازی تهران تولید شده است. این نوع کارتن به دلیل ویژگی‌های ضدآب، مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی، مقاوم در برابر حرارت و سایر ویژگی‌های مانند مقاومت در برابر شکستگی و فشار، برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، کارتن لمینت می‌تواند برای بسته‌بندی و حمل کالاهایی که در برابر رطوبت، آب، شرایط آب و هوایی نامساعد و یا حتی آتش نیاز به حفاظت دارند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این نوع کارتن می‌تواند برای بسته‌بندی محصولات غذایی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، لوازم الکترونیکی و سایر موارد مشابه نیز استفاده شود.

بسیاری از صنایع برای داشتن بسته بندی متمایز از کارتنهای لمینتی برای بسته بندی محصولاتشان استفاده می کنند, صنایعی مانند لوازم خانگی , قطعات خودرو , ظروف چینی و بلور , محصولات آرایشی و بهداشتی , صنایع غذایی و جعبه میوه های صادراتی از جمله مصرف کنندگان این نوع از بسته بندی می باشند , در این بین بسیاری از تولید کنندگان در صنایع مختلف برای بالا بردن قدرت رقابت برند خود در بازار روی به استفاده از جعبه و کارتنهای لمینتی می آورند.

کارتن لمینتی چیست

لمینیت کارتن به معنی پوشش دادن یک لایه فیلم پلاستیکی به سطح آن است که باعث مقاومت بیشتری در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، آب، گرد و غبار و سایر عوامل محیطی میشود. این کارتن ها برای بسته بندی کالاهایی مانند کالاهای غذایی، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و غیره استفاده می شوند.

لمینت در واقع تکنیکی می باشد که در آن یک لایه ی مقوای چاپ شده بر روی ورق کارتن را می پوشاند و مهمترین علت انتخاب این نوع کارتن زیبایی و چاپ با کیفیت آن می باشد.

برای داشتن چاپی زیبا و با کیفیت بالاتر و تمام رنگ بر روی کارتن ابتدا باید طرح مورد نظر خود را بر روی پوستر به وسیله دستگاه چاپ افست  انجام شود بعد پوسترهای چاپ شده و آماده را روی کارتن خام بوسیله دستگاه لمینت چسباند و در انتها عملیات تبدیل را بر روی کارتن انجام داد.

به این گونه کارتن اصطلاحا کارتنهای لمینتی گفته می شود و با توجه به نوع محصولات بسته بندی می توان از کارتن سینگل فیس ( دولایه ) ، کارتن سه لایه و کارتن پنج لایه با فلوت های متفاوت برای این محصولات استفاده نمود.

معرفی انواع کارتن لمینتی در شرکت کارتن سازی

در صنعت کارتن سازی، چاپ کارتن لمینت نقش مهمی در بسته بندی با کیفیت برای انواع محصولات دارد.

برای تولید انواع کارتنها و جعبه های لمینتی، سطحی از مقوا که بر روی آن عملیات چاپ انجام شده روی سطح کارتن چسبانده می شود.
داخل کارتن ها لایه هایی به اسم فلوت برای شکل دادن به موج ورق کارتنی وجود دارند.
این فلوت ها  بر اساس استانداردهایی به صورت A,B,C,E,F  تقسیم بندی می شوند و دارای ارتفاع و فاصله های متفاوتی می باشند.

به دلیل قطر و تعداد لایه های کارتنهای لمینتی که روی هم چسبانده می شوند، انواع بسته بندی کارتنهای لمینتی باهم تفاوت می باشند

 

 

این جعبه ها در سه کلاس E  فلوت، C فلوت و B فلوت تولید می شوند و مناسب برای بسته بندی اقلام سبک می باشند.
جنس زیره در جعبه لمینت دولایه یا سینگل فیس دارای دو لایه فلوتینگ و فیس است و لایه ای که لمینت می شود به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ چسبانده می شود.

این جعبه سه لایه با سطح لمینت شامل چهار لایه بوده و جنس زیره آن دارای سه لایه فلوتینگ و دو فیس در دو طرف فلوتینگ می باشد.
لایه ای که لمینت می شود به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از دو سطح فیس قرار گرفته و چسبانده می شود.

این جعبه پنج لایه با یک سطح از لمینت پوشش داده شده و ترکیب متفاوتی از فلوت در ساخت این نوع جعبه های لمینتی استفاده می شود .
جنس زیره این جعبه پنج لایه شامل دو سطح از فلوتینگ و سه سطح از فیس می باشد که اطراف فلوتینگ را می گیرد.

انواع کارتن لمینت

کارتن لمینت بر اساس نوع لایه پلاستیکی یا کاغذی که روی آن قرار دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود.

کارتن دارای لایه پلاستیکی

کارتن لمینت با لایه پلاستیکی از یک لایه کاغذ و یک لایه پلاستیک تشکیل شده است. این کارتن ها در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند و برای بسته بندی محصولات غذایی و نوشیدنی های حساس به رطوبت بسیار مناسب هستند.

انواع آن بر اساس نوع لایه پلاستیکی

کارتن لمینت با لایه پلاستیکی بر اساس نوع لایه پلاستیکی که روی آن قرار دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود.

  • با لایه پلی اتیلن (PE)

کارتن لمینت با لایه پلی اتیلن از یک لایه کاغذ و یک لایه پلی اتیلن تشکیل شده است. پلی اتیلن یک ماده پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر رطوبت است. کارتن لمینت با لایه پلی اتیلن در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و برای بسته بندی محصولات غذایی و نوشیدنی های حساس به رطوبت بسیار مناسب است.

  • با لایه پلی پروپیلن (PP)

کارتن لمینت با لایه پلی پروپیلن از یک لایه کاغذ و یک لایه پلی پروپیلن تشکیل شده است. پلی پروپیلن یک ماده پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر ضربه و خراش است. کارتن لمینت با لایه پلی پروپیلن در برابر ضربه و خراش مقاوم است و برای بسته بندی محصولاتی که در معرض ضربه و خراش قرار دارند، بسیار مناسب است.

  • کارتن لمینت با لایه پلی استایرن (PS)

کارتن لمینت با لایه پلی استایرن از یک لایه کاغذ و یک لایه پلی استایرن تشکیل شده است. پلی استایرن یک ماده پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر دما است. کارتن لمینت با لایه پلی استایرن در برابر دما مقاوم است و برای بسته بندی محصولاتی که در معرض دمای بالا یا پایین قرار دارند، بسیار مناسب است.

کارتن دارای لایه کاغذی

کارتن با لایه کاغذی از یک لایه کاغذ و یک لایه کاغذ دیگر تشکیل شده است. این کارتن ها در برابر رطوبت مقاوم هستند، اما به اندازه کارتن لمینت با لایه پلاستیکی مقاوم نیستند.

 

 

نوع کارتن ویژگی ها
دارای لایه پلاستیکی مقاومت در برابر رطوبت بالا، وزن سنگین، قیمت گران تر
دارای لایه کاغذی مقاومت در برابر رطوبت متوسط، وزن سبک، قیمت مناسب

 

عوامل موثر در قیمت

قیمت کارتن لمینت بسته به عوامل مختلفی، از جمله نوع کارتن، ابعاد کارتن، نوع لایه پلاستیکی یا کاغذی، کیفیت کاغذ و حجم سفارش، متفاوت است.

فرآیند تولید کارتن لمینتی

فرآیند تولید کارتن لمینتی به طور کلی به دو مرحله تقسیم می‌شود:

  • تولید ورق لمینتی: در این مرحله، ورق مقوای گلاسه یا مقوای پشت طوسی با پوششی از سلفون یا مواد مشابه تولید می‌شود. این کار به کمک دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.
  • تولید کارتن لمینتی: در این مرحله، ورق لمینتی به همراه ورق مقوای گلاسه یا مقوای پشت طوسی دیگر، به کمک دستگاه‌های مخصوص به هم چسبانده می‌شوند.

کارتن لمینت های صادراتی

 باید دارای استانداردهای خاصی را داشته باشند تا بتوانند از استانداردهای بین المللی عبور کنند. از جمله این استانداردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر رطوبت: کارتن های صادراتی باید بتوانند محصولات غذایی و نوشیدنی ها را در برابر رطوبت محافظت کنند.
  • وزن سبک: کارتن های صادراتی باید وزن سبکی داشته باشند تا حمل و نقل آن آسان باشد.
  • قابلیت چاپ: کارتن های صادراتی باید قابل چاپ باشد تا بتوان اطلاعات محصول را بر روی آن چاپ کرد.

استاندارد ها و مجوز های تولید کارتن لمینتی

دربارهٔ استانداردها و مجوزهای مربوط به تولید کارتن لمینتی، باید توجه داشت که استانداردها و مجوزها ممکن است بسته به کشور و نوع کاربرد محصول متفاوت باشند. در ادامه، به برخی از استانداردها و مجوزهای معمول در صنعت تولید کارتن لمینتی اشاره می‌کنم:

  1.  استاندارد ISO 9001: این استاندارد برای سیستم مدیریت کیفیت است و به تضمین کیفیت و بهبود مستمر فرآیندهای تولید اشاره دارد. تولیدکنندگان کارتن لمینتی ممکن است به دنبال حصول گواهینامه ISO 9001 باشند تا نشان دهند که از سیستم مدیریت کیفیت مناسب برای تولید خود استفاده می‌کنند.
  2.  استاندارد ASTM D4727: این استاندارد توسط ASTM International تعیین شده است و شرایط و مشخصات فنی را برای کارتن لمینتی مشخص می‌کند. این استاندارد به عنوان یک راهنمای کلی برای تولیدکنندگان و مشتریان می‌تواند مفید باشد.
  3.  FDA (U.S. Food and Drug Administration): اگر کارتن لمینتی برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، ممکن است نیاز به مجوزهای FDA داشته باشد. FDA مسئول راهنمایی و کنترل محصولات غذایی در ایالات متحده آمریکا است و محصولات باید به طور کامل با نیازمندی‌های آن سازمان سازگار باشند.
  4.  مجوزها و استانداردهای محلی: در برخی کشورها، ممکن است مجوزها و استانداردهای محلی خاص برای تولید و استفاده از کارتن لمینتی موردنیاز باشند. این مجوزها و استانداردها ممکن است توسط سازمان‌ها و مراجع مربوطه در هر کشور تعیین شوند.

لطفاً توصیه می‌شود که قبل از تولید و استفاده از کارتن لمینتی، با استفاده از مشاوره‌های حرفه‌ای و کارشناسان مربوطه در صنعت، با استانداردها و مقررات محلی خود آشنا شوید و مطمئن شوید که تمام نیازهای قانونی و مشتریان را رعایت می‌کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مزایای استفاده از آن

  • لمینت روی سطوح چاپی پوشش مقاومی ایجاد می‌کند.
  • لمینت باعث استحکام ورق شده و دوام آن را افزایش می‌دهد و در عین حال کمک می‌کند تا همیشه حالت خود را حفظ نماید.
  • لمینت از محصولات چاپی که مدام دست به دست می‌شوند یا امکان دارد با رطوبت مواجه شوند، محافظت می‌کند.
  • بسیاری از کارتن‌های لمینتی در برابر آب و پارگی مقاوم می باشند.

کارتن سازی در کرج

انواع لمینت

لمينت يكي از مهمترين مراحل خدمات پس از چاپ مي باشد كه نقش بسیار زیادی در بسته بندي يك جعبه و یا کارتن فانتزي دارد

نوع و كيفيت چسب لمينت در دوام و ماندگاري جعبه تأثير زيادي دارد.

کارتن سازی در کرج مجهز به دستگاه لمینتهای سرد و در آینده ای نه چندان دور مجهز به دستگاه لمینتهای گرم (چسبی ) میباشد

كه كارايي اين دو دستگاه بسيار متفاوت مي باشد.

ماشین آلاتی که برای تولید کارتن های لمینتی از آنها استفاده می شود :

  • دستگاه لیتوگرافی پلیت ستر لارج فرمت
  • دستگاه چاپ افست پنج رنگ لارج فرمت
  • دستگاه سلفون کشی سایز بزرگ
  • دستگاه لمینت
  • دستگاه دایکات
  • لب چسب
  • منگنه
  • شیرینگ
  • تسمه

چاپ لمینت روی کارتن

زمانی که قصد داشته باشید کارتن بسته بندی خود را سفارش دهید با توجه به وزن و حجم محصول شما انواع کارتن دولایه، سه لایه، چهار لایه و پنج لایه پیشنهاد میشود که با تجربه ای که متخصصین و کارشناسان فروش در این زمینه دارند، بهتر میدانند چه کارتنی برای چه وزن محصولی مناسب بوده تا در حمل و نقل و جابجایی کاملا سالم به دست مشتری برسد.

باید بدانید زمانی لمینت تولید میگردد که چاپی که روی کارتن شما درج میشود، چاپ افست باشد یعنی کارتنهای فلکسویی فرآیند لمینت به همراه ندارد. فقط چاپ افست است که فرآیندی همانند لمینت را به دنبال دارد. لمینت فرآیندی می باشد که چاپ طرح و رنگ درخواستی مشتری روی یک مقوا درج میگردد که این مقوا به نوعی پوستر چاپ شده است و در ادامه این پوستر چاپدار را توسط دستگاه های لمینت مقوا با چسب مخصوص روی ورق کارتن می چسبانند و بعد از خشک شدن کامل آن یک ورق کارتنی لمینت شده دارید که برای برش وارد دستگاه مربوطه مثل روتاری یا هر نوع دستگاه دایکاتی برش و کات میخورد.

مراحل تولید آن :

طراحی طرح چاپی روی کارتن
طراحی خط تیغ
ساخت قالب
گرفتن زینک
چاپ پستر
کشیدن سلفون روی مقوای چاپ شده
انجام عملیات لمینت
تیغ زدن و دایکات
لب چسب یا منگنه
بسته بندی
ارسال

 

 

 

 

 

دستگاه لمينت سرد در صنعت كارتن سازي جهت سينگل ،کارتن سه لایه ،کارتن پنج لایه به وسيله چسب سيليكات تا عرض های مختلف به صورت رول و شيت انجام ميگيرد و در بعضي از محصولات بسته بندي به جای چسب سیلیکات از چسب سلفون و يا صحافي نيز استفاده ميشود.

 جهت كارت ويزيت ،پوستر ها و منو غذا ها و كارت هديه و غيره از سايز كوچك تا ابعاد بزرگتر در کارتن سازی پویان با توجه به نياز مشتری انجام ميگردد.

این نوع لمینت، پوششی تخت و «مات» روی جعبه تشکیل میدهد. از پوشش مات معمولاً برای چاپ در سطح سازمان‌ها مورد استفاده قرار داده می شود- یعنی کسب و کارهای بزرگ و حرفه‌ای که به دنبال ظاهری دقیق اما شیک برای محصولات چاپی خود می باشند.

لمینت مات برای بسته‌بندی‌های مدرن، کارت‌های ویزیت، پوشه‌ها، بروشورها و فهرست‌های چاپی مختلف مناسب می باشد. چون این پوشش از دوام بالایی برخوردار است و سبب میگردد تا بتوان مدت طولانی‌تری از این اقلام مورد استفاده قرار داد. سطح پوشیده شده با لمینت مات، نور را بازتاب نمی‌دهد و این یک روش خوب برای شناسایی نوع پوشش به کار رفته روی محصول چاپی می باشد.

کاربرد های این نوع کارتن در چه مواردی بیشتر است؟

کارتن لمینت در صنایع مختلف برای بسته بندی محصولات غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی مواد غذایی تازه
  • بسته بندی مواد غذایی فرآوری شده
  • بسته بندی نوشیدنی ها
  • بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی محصولات دارویی
  • بسته‌بندی محصولات الکترونیکی

کارتن لمینتی یک بسته‌بندی مدرن و باکیفیت است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. کارتن لمینتی به دلیل مزایای متعددی که دارد، در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است.

کارتنهای لمینتی به علت شکل ظاهری زیبایی که دارد، اکثرا در کالاهای صادراتی استفاده می شود.
البته در بازرا های داخلی نیز در مواردی مثل بسته بندی چای که بازار رقابت بسیار تنگاتنگ می باشد، استفاده می گردد. اما در اکثر موارد تولید کنندگانی که محصولات صادراتی دارند از این نوع کارتن استفاده کنند.

برای میوه و صیفی جات صادراتی نظیر: گوجه، بادمجان، سیب، کیوی، انار، هلو، گیلاس و آلبالو، پرتقال و غیره از کارتنهای لمینتی صادراتی استفاده میکنند. با خودتان می گویید کارتن لمینتی صادراتی دیگر چیست؟

همانطور که ذکر شد، لمینت فرآیندی می باشد که در ادامه چاپ افست است. خدمات پس از چاپ مثل: سلفون، یووی، ورنی، طلاکوبی و برجسته سازی همگی از موارد پس از چاپ میباشند که با توجه به سفارش مشتری میتوان روی جعبه یا کارتن بسته بندی درج گردد.

تفاوت کارتن معمولی با کارتن لمینتی چیست؟

برای تولید این نوع کارتن، تولید کننده کارتن باید مراحل چاپ و کارتن سازی لمینتی را به صورت جداگانه انجام دهد.
مراحل تولید جعبه و کارتن لمینتی به این شکل می باشد که در ابتدا تولید کننده این نوع کارتن، طرح مورد نظر را روی مقوا توسط ماشین چاپ افست چاپ می کند.

انواع فلوت در ساخت کارتن

در کل، در این کارتن ها از شانه های مواج استفاده می گردد که با توجه به فاصله موج ها و ارتفاع آن ها به پنج دسته تقسیم می شوند. این پنج دسته با نام های A,B,C,E,F فلوت شناخته می شوند.

در مرحله بعد اقدام کارتون لمینت سازی به لمینتهای مقوای چاپ شده روی ورق کارتن می نماید و سپس وارد مراحل ساخت کارتن می گردد.
در کارتن معمولی و بدون لمینت، چاپ بر روی خود ورق کارتن انجام می شود که باعث کاهش کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن می شود

علت گرانتر بودن آن نسب به کارتن معمولی چیست؟

چاپ لایه لمینت و پروسه چسباندن لایه به کارتن سبب بالا رفتن هزینه تولید این نوع کارتن میشود. و مزیت کاتن های معمولی نسبت به لمینتی ها این است که قیمت بسیار مناسب تری دارند.

از جمله مزیت های کارتن لمینتی میتوان به استحکام بالاتر آن . کیفیت بهتر و شکل و شمایل بهتر اشاره کرد.

قیمت کارتن لمینتی

نحوه محاسبه قیمت جعبه های لمینتی با سایر کارتنها دارای تفاوت است. داشتن ابعاد، تیراژ، نوع چاپ از مواردی می باشند که در نحوه محاسبه همه بسته بندی های کارتنی و مقوایی یکسان هستند. اما کارتنهای لمینتی به دلیل نوع چاپ و خدماتی که پس از آن قابل اجرا است قیمت گرانتری نسبت به کارتنهای ساده تر دارد که همانطور که اشاره شد در اکثر مواقع برای محصولات صادراتی به کار میرود.

مزایا و معایب کارتن لمینت

همانطور که قبلاً ذکر شد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب این نوع کارتن اشاره می‌کنم:

مزایا:

  1. مقاومت فیزیکی بالا: لمینت کردن کارتن باعث افزایش مقاومت آن در برابر خراش، ضربه و رطوبت می‌شود. این ویژگی می‌تواند محافظت بهتری برای محصولات در طول حمل و نقل و نگهداری فراهم کند.
  2.  جلوگیری از نفوذ مایعات و ذرات: لایه لمینه بر روی کارتن جلوگیری می‌کند تا مایعات، گرد و غبار و دیگر ذرات به داخل بسته‌بندی نفوذ کنند. این خاصیت می‌تواند برای محافظت از محصول در برابر آسیب‌های احتمالی مفید باشد.
  3.  بهبود ظاهر بسته‌بندی: لمینت کردن کارتن می‌تواند به ظاهر بسته‌بندی جذابیت و زیبایی بیشتری ببخشد. با امکان چاپ روی سطح لمینه، برندها، تصاویر و طرح‌های تبلیغاتی را می‌توان به طور جذابی بر روی بسته‌بندی نمایش داد.
  4.  مقاومت در برابر پوسیدگی و آسیب زدگی: لمینت کردن کارتن می‌تواند مانع ورود رطوبت و هوا به داخل کارتن شود و در نتیجه، مقاومت آن در برابر پوسیدگی و آسیب‌های زیستی را افزایش دهد.

معایب:

  1.  قابلیت بازیافت پایین: کارتن شده معمولاً دارای قابلیت بازیافت پایینی است. لایه لمینه موجب مشکلات در فرآیند بازیافت کاغذ و کارتن می‌شود و ممکن است باعث کاهش قابلیت بازیافت و تولید پسماند قابل استفاده شود.
  2. تاثیر بر محیط زیست: استفاده از لایه لمینه پلاستیکی در کارتن لمینت منجر به مصرف بیشتر منابع طبیعی و تولید پسماند غیربیوقابل تجزیه می‌شود. این می‌تواند تاثیر منفی بر محیط زیست داشته باشد.
  3.  هزینه بیشتر: کارتن شده معمولاً هزینه بیشتری نسبت به کارتن ساده دارد. هزینه تولید و پردازش لایه لمینه بر روی کارتن برای ساخت کارتن افزوده می‌شود، که ممکن است برای برخی کسب‌وکارها و مشتریان قابل قبول نباشد.
  4.  حساسیت به حرارت و آفتاب: لمینه پلاستیکی روی کارتن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به حرارت و نور آفتاب داشته باشد. در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت شدید یا نور آفتاب برای مدت زمان طولانی، لایه لمینه ممکن است متلاشی شده و ظاهر بسته‌بندی را تحت تأثیر قرار دهد.

به طور کلی، استفاده از آن در بسته‌بندی محصولات مزایا و معایب خاص خود را دارد. قبل از انتخاب استفاده از آن، مهم است که نیازها و الزامات خاص کسب‌وکار و محصول را در نظر بگیرید و تأثیرات محیط‌زیستی آن را مورد بررسی قرار دهید.

بازیافت

روند بازیافت و دورریزی کارتن می‌تواند به عنوان یک موضوع مهم مطرح شود. در زیر به روند بازیافت و دورریزی کارتن و راهکارهایی که برای این منظور وجود دارد، پرداخته خواهد شد:

  1. جمع‌آوری کارتن لمینت: اولین مرحله در روند بازیافت و دورریزی کارتن لمینت، جمع‌آوری آن است. کارتن مصرفی ممکن است در بسته‌بندی محصولات یا در دیگر صنایع استفاده شود. برای جمع‌آوری کارتن، می‌توان همکاری با شرکت‌ها یا سازمان‌های مربوطه را برقرار کرد یا سیستم‌های جمع‌آوری زباله و بازیافت مواد را در نظر گرفت.
  2. جداسازی کارتن: پس از جمع‌آوری کارتن، می‌بایستی آن را از سایر مواد جدا کرد. برای این منظور، می‌توان از فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی استفاده کرد. به عنوان مثال، با استفاده از دستگاه‌های خاص می‌توان کارتن را از سایر مواد مانند پلاستیک یا فلزات جدا کرد.
  3. فرآیند بازیافت: بعد از جداسازی، کارتن لمینت آماده فرآیند بازیافت می‌شود. در این فرآیند، کارتن به صورت مکانیکی یا شیمیایی پالایش و تجزیه می‌شود تا به مواد قابل استفاده دیگری تبدیل شود. به طور معمول، کاغذ و کاغذ مقوا در کارتن بازیافت می‌شوند و می‌توانند در تولید محصولات کاغذی و کارتنی مجدد استفاده شوند.
  4. استفاده از مواد بازیافت شده: محصولات بازیافتی حاصل از کارتن، می‌توانند در تولید مجدد کارتن، کاغذ، جعبه‌های بسته‌بندی و سایر محصولات کاغذی استفاده شوند. این مواد بازیافت شده ممکن است به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف مانند بسته‌بندی، چاپ، صنایع کاغذی و غیره مورد استفاده قرار گیرند.
  5. دورریزی بهینه و مدیریت پسماند: در صورتی که بازیافت کارتن ممکن نباشد یا اقتصادی نباشد، باید از روشروع کنیم. دورریزی صحیح و بهینه کارتن بسیار مهم است. در این مرحله، باید از روش‌های مناسب برای دورریزی کارتن استفاده کرد تا آن را به طور مسئولانه مدیریت کنیم. به عنوان مثال، می‌توان از سیستم‌های جداگانه جمع‌آوری زباله استفاده کرد تا کارتن لمینت به‌طور جداگانه از سایر زباله‌ها جمع‌آوری شود و در فرآیند دورریزی بهینه شود.

علاوه بر این، اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی به جامعه در مورد دورریزی مناسب کارتن را نیز نباید دست کم بگیریم. باید افراد را آگاه کنیم که چگونه کارتن را به طور صحیح دور بیندازند، بهترین روش‌های دورریزی را به آن‌ها آموزش دهیم و اهمیت بازیافت و مدیریت پسماند را به آن‌ها توضیح دهیم.

به طور خلاصه، روند بازیافت و دورریزی کارتن شامل جمع‌آوری، جداسازی، بازیافت و استفاده مجدد از مواد بازیافت شده است. همچنین، مدیریت پسماند و آموزش به جامعه نیز بخش مهمی از این روند هستند. با اجرای این روند به درستی، می‌توانیم به حفظ محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک کنیم.

 

 

 

آینده کارتن لمینت

با توجه به افزایش جمعیت و رشد صنعت غذا و نوشیدنی، بازار کارتن نیز رو به رشد است. از سوی دیگر، توجه به مسائل زیست محیطی و استفاده از مواد بازیافتی در تولید کارتن  نیز در حال افزایش است. در آینده، انتظار می رود که استفاده از مواد بازیافتی در تولید آن بیشتر شود و کارتن های سازگار با محیط زیست تولید شوند

سوالات متداول

  1.  کارتن لمینت چیست؟
    یک نوع کارتن است که از روی آن لایه‌ای از مواد لمینت شده قرار می‌گیرد. لمینت یک پوشش محافظ است که به کاغذ یا کارتن اضافه می‌شود تا آن را در مقابل رطوبت، گرد و غبار و سایر آسیب‌ها محافظت کند. لمینت معمولاً شفاف است و به کارتن ظاهری براق و صاف می‌بخشد.
  2.  چه مزایایی دارد؟
    استفاده از این نوع کارتن دارای برخی مزایا است: مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و آب: لمینت به کارتن کمک می‌کند تا مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و آب پیدا کند و از خراب شدن محتویات داخل کارتن جلوگیری کند. محافظت در برابر خراشیدگی و آسیب‌های فیزیکی: لمینت به کارتن شفافیت و محافظتی در برابر خراشیدگی، ضربه و سایر آسیب‌های فیزیکی می‌بخشد. ظاهر زیبا: لمینت به کارتن ظاهری براق و صاف می‌بخشد که می‌تواند جذابیت بیشتری به محصولات شما ببخشد. آب‌گریزی: لمینت به کارتن کمک می‌کند تا به آب نفوذ نکند و محتویات داخل کارتن را محافظت کند.
  3.  آیا کارتن لمینت قابل بازیافت است؟
    بسته به نوع لمینت استفاده شده، کارتن ممکن است قابل بازیافت باشد یا نباشد. در برخی موارد، لمینت استفاده شده ممکن است از جنسی باشد که قابلیت بازیافت را کاهش دهد. به عنوان مثال، لمینت های PVC که از پلاستیک استفاده می‌کنند، معمولاً قابل بازیافت نیستند. با این حال، لمینت های مقرون به صرفه تر و قابل بازیافت تری نیز وجود دارند که در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شوند. در صورت تمایل به استفاده از این نوع کارتن قابل بازیافت، بهتر است از تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر استعلام بگیرید.
  4.  کارتن لمینت در کدام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
    در انواع صنایع مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال: صنعت بسته‌بندی: برای بسته‌بندی محصولات مختلف مانند مواد غذایی، لوازم التحریر، لوازم آرایشی و بهداشتی، الکترونیکی و غیره استفاده می‌شود. آنها به محصولات حفاظت می‌کنند و ظاهری زیبا به آنها می‌بخشند. صنعت چاپ و تبلیغات:  در تولید کارت‌های تبلیغاتی، بروشورها، کاتالوگ‌ها و سایر مواد تبلیغاتی استفاده می‌شود. این لمینت به چاپ و تصاویر حفاظت می‌کند و ظاهری جذابتر به طرح‌ها می‌بخشد. صنعت کتاب و مجله:  در تولید جلدهای کتاب و مجله به کار می‌رود. این لمینت به جلد کتاب و مجله حفاظت می‌کند و زیبایی و دوام بیشتری به آنها می‌بخشد. صنعت بازی: در تولید جعبه‌های بازی و بسته‌بندی بازی‌ها نیز از استفاده می‌شود. این لمینت به جعبه‌ها حفاظت می‌کند و ظاهری جذاب و با کیفیت به آنها می‌بخشد.
  5.  آیا می‌توان کارتن لمینت را سفارشی سازی کرد؟
    بله، بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان کارتن امکان سفارشی سازی را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید اندازه، ضخامت و نوع لمینت را بر اساس نیازها و ترجیحات خود انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید طرح و آرم خود را روی کارتن چاپ کنید. برای سفارشی سازی دقیقتر، بهتر است با تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر در این زمینه تماس بگیرید تا اطلاعات موردنیاز را به شما ارائه دهند.

کارتن سازی در تهران ،صنایع چاپ و بسته بندی و کارتن کاراپک بیش از 1دهه تجربه در صنعت کارتن سازی و ساخت انواع کارتن های مقوایی،
لمینتی و دایکتی، و ساخت کارتن های سه لایه و پنج لایه با فلوت های E,B,C
و مجهز به دستگاه های فلکسو 4 رنگ با سابقه ای پایدار و برخورداری از پرسنلی مجرب
و ماشین آلات روز چاپ و بسته بندی سعادت
خدمتگزاری در زمینه تولید را دارا می باشد .

فرق کارتن لمینت با کارتن مقوایی

کارتون لمینت:

کارتون لمینت، یک لایه کاغذی است که با یک لایه لمینت پوشانده شده است. لمینت معمولاً یک لایه شفاف و براق است که به کاغذ چاپ می‌شود.

ویژگی‌ها:

سطح براق و شفاف باعث ظاهری جلب‌کننده و مقاومت به آب و گرد و غبار می‌شود.

مناسب برای چاپ دیجیتال و گرافیک با کیفیت بالا.

مورد استفاده برای بسته‌بندی محصولات مانند جلد کتب، کارت‌ها و محصولات چاپی با اهمیت زیاد است.

کارتن مقوایی:

کارتن مقوایی از لایه‌های مختلف کاغذ مقوا ساخته شده است که با هم چسبیده می‌شوند. این کارتن عمدتاً از لایه‌های مقوای میانی و لایه‌های کاغذی بیرونی تشکیل شده است.

ویژگی‌ها:

سطح مات  باعث ایجاد یک ظاهر سنتی و نرم می‌شود.

از نظر ساختاری محکم و مقاوم بوده و برای بسته‌بندی محصولات سنگین و حمل و نقل ایده‌آل است.

مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله بسته‌بندی مواد غذایی، الکترونیک، و انواع محصولات صنعتی است.

استفاده کارتن لمینت در بسته بندی آرایشی و بهداشتی

در انتخاب نوع کارتن لمینتی برای بسته بندی لوازم آرایشی، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • نوع لوازم آرایشی: لوازم آرایشی گران قیمت معمولاً در کارتن لمینتی گلاسه یا متالایز بسته بندی می شوند تا جلوه ای زیبا و جذاب داشته باشند.
  • وزن لوازم آرایشی: لوازم آرایشی سنگین معمولاً در کارتن لمینتی ضخیم تر بسته بندی می شوند تا مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • تعداد محصولات آرایشی: اگر لوازم آرایشی در بسته بندی های چندتایی بسته بندی می شوند، باید از کارتن لمینتی با استحکام کافی استفاده شود تا وزن محصولات را تحمل کند.

کارتن لمینتی گزینه ای عالی برای بسته بندی لوازم آرایشی است. این نوع کارتن زیبا، بادوام و محافظت کننده است و می تواند جلوه ای جذاب به بسته بندی بدهد.

 

ارتباط کارتن لمینت و کارتن میوه

کارتن میوه لمینتی، نوعی کارتن میوه است که در آن، از کارتن لمینت استفاده می‌شود. این نوع کارتن، دارای استحکام و مقاومت بیشتر، قابلیت چاپ و طراحی بهتر، و ظاهری شکیل‌تر و زیباتر نسبت به کارتن میوه معمولی است. بنابراین، برای بسته‌بندی انواع میوه‌ها، به ویژه میوه‌هایی که در معرض ضربه و آسیب قرار دارند، گزینه مناسبی است.

کارتن میوه لمینتی، نوعی کارتن میوه است که در آن، از کارتن لمینت استفاده می‌شود. این نوع کارتن، دارای مزایای زیر است:

  • استحکام و مقاومت بیشتر
  • قابلیت چاپ و طراحی بهتر
  • ظاهری شکیل‌تر و زیباتر
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

کارتن سازی در کرجکارتن سازی در کرج