مقوای موج دار چگونه ساخته می شود؟

 در مقوا

کارتن مقوای موج دار

کارتن سازی در کرج

کارتن‌ مقوایی یکی از اصلی‌ترین تولیدات در صنایع بسته‌بندی محسوب می شود.

مقوای موج دار به انگلیسی نوعی کارتن محکم است که از دو تا سه لایه کاغذ مقوایی با موج های موازی در وسط تشکیل شده است. این نوع کارتن به دلیل ساختار موج دار خود، مقاومت بالایی در برابر ضربات و فشار دارد و برای بسته بندی و حمل و نقل کالاهای سنگین و یا حجیم مورد استفاده قرار می گیرد.

موج دار کردن کاغذ، با استفاده از دستگاه های خاصی انجام می شود. در این دستگاه، کاغذ به صورت موج دار شکل داده می شود و سپس با استفاده از چسب، به دو تا سه لایه چسبانده می شود. در نهایت، کارتن حاصل از این فرآیند، برای بسته بندی و حمل و نقل کالاهای سنگین و یا حجیم مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از مقوای موج دار شامل مقاومت بالا در برابر ضربات و فشار، انعطاف پذیری کمتر نسبت به کارتن های ساده، قابلیت استفاده دوباره و بازیافت پذیری بالا، هزینه های کمتر نسبت به جعبه های چوبی و سبکی است.

مقوای موج دار چیست ؟

کارتن سازی در کرج

مقوا در حقیقت نوعی کاغذ سخت، ضخیم، مستحکم و انعطاف پذیر می باشد. مقوا یکی از پرکاربردترین ها می باشد و از جلد کتاب گرفته تا انواع مختلف بسته بندی ها، شاهد نقش کلیدی و مفید آن می باشیم.

اگر بخواهیم بیشتر درمورد ماهیت مقوا صحبت کنیم باید بگوییم:

مقوا کاغذی با گرماژ ۲۵۰ و به بالا می باشد که پایه تولید آن چوب سخت مانند صنوبر یا کاج است. البته امروزه مقواها از طریق عمل بازیافت هم ساخته می گردند. اما پایه تولید یا بهتر است که بگوییم، اولین تولید مدرن حاصل فرآوری خمیر چوب های سخت بوده است.

ورقه‌سازی

کارتن سازی در کرج

برای تهیه و تولید کاغذ، طی روندی طولانی اطمینان حاصل می‌شود که چوب‌های ورقه‌شده کاملاً تمیز می باشند و برای ادامه کار متناسب می باشند. برای شروع، درختان بریده می‌گردند و بعد از جدا کردن پوسته‌شان به الوار خام و در نهایت ورقه‌های نازک تبدیل می‌شوند. 

این ورقه‌ها به دو روش مکانیکی و یا شیمیایی تولید می‌شوند که در روش مکانیکی، با فشرده کردن الوار به سطح یک سنگ گردان، چوب ساییده می‌شود تا به فیبرهای سلولزی تبدیل گردد.

ساخت مقوای موجدار

ساخت مقوای موجدار تنها محدود به قرن حاضر نمی‌ گردد. البته در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های حوزه صنعت فرایند تولید مقوای موج دار ساده‌تر شده می باشد. بعلاوه برای ساخت این نوع مقواها می‌توان از مواد شبه سلولزی یا بازیافتی استفاده کرد؛ به همین علت، در سال‌های اخیر برای تولید کارتن بسته‌بندی و جعبه سازی نیاز به قطع درختان نمی باشد.

موج‌دار کردن مقوا

کارتن سازی در تهران

ورقه موج‌دار قسمت پیچ و تاب‌دار مقوا می باشد که بین دو لاینر محصور شده است و در اصل باعث بالا رفتن استحکام مقوا می شود و این مقاومت جلوی آثار مخرب ضربه را می‌گیرد.

برای تولید این مقوا ، رول‌های کاغذ وارد دستگاه برش موجی می‌شوند و در هنگام عبور کاغذ از دستگاه برش موجی، بخار داغ روی کاغذ اسپری می‌شود تا در مرحله بعدی امکان پرس کردن و شکل‌دادن به آن ایجاد شود. پس از عملیات، یک استوانه ی غلتان روی یکی از سطوح موجی چسب می‌زند.

جالب است بدانید که این روش در قرن ۱۸ میلادی ابداع شده است و کاربرد اولیه آن تنها ایجاد لبه‌های موج‌دار برای کلاه و پیراهن بوده است!

مزایا و معایب تغییر دادن رنگ بسته‌بندی

در زیر به بررسی مزایا و معایب تغییر دادن رنگ بسته بندی می پردازیم

مزایا

تغییر رنگ باعث شده که حالت کهنگی از محصولات رفع شود

تغییر رنگ بسته‌بندی کارتن‌ها در جذب مشتری نقش موثری دارد

با این روش هر برند می‌تواند از جعبه مقوایی استفاده کند که معرف محصولات آن برند باشد

معایب

امکان دارد شناسایی کالای شما دشوارتر شود

با افزایش هزینه اقتصادی همراه می باشد

انواع مقوای موج‌دار

مقوای تک‌رو

این مقواها دارای دوام بسیار پایین بوده اما هزینه تولید آن‌ها در مقایسه با سایر مقواها کمتر می باشد.
از این نمونه معمولا به‌عنوان عامل مکمل در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌ گردد.

مقوای تک جداره

یکی از رایج‌ترین مقواهای موجدار که در حال حاضر در ایران و جهان مصرف می‌شود، مقواهای تک جداره می باشند.
این مقوا دارای 5 فلوت مختلف است.
این فلوت‌ها با حروف انگلیسی C،E،F، B و R تقسیم‌بندی می‌شوندکه رایج‌ترین فلوت در مقواهای تک جداره فلوت C است.
حمل این نوع مقواها بسیار آسان بوده و فرایند چاپ روی کارتن در این مقواها راحت‌تر است.
فلوت B برای بسته‌بندی‌های کوچک‌تر کاربرد دارد. مطمئنا جعبه‌های پیتزا را دیده‌اید، در ساخت این جعبه‌ها از مقوای موج‌ دار تک جداره فلوت E استفاده می‌شود. در طراحی جعبه کفش نیز از فلوت F استفاده شده و برای صنایع چاپ مناسب‌ترین مقوا فلوت R است.

مقواهای دوجداره و سه جداره

این مقواها بسیار مقاوم بوده و می‌توانید در انبارداری به آن‌ها اعتماد کنید.
مقاومت جعبه‌های ساخته شده از مقوای سه جداره به حدی بالا است که می‌توان به‌جای جعبه‌های چوبی از آن‌ها در بسته‌بندی استفاده کرد.

سخن پایانی مقوای موج دار

مقوای موج دار یکی از مورد هایی است که برای تولید کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی کاربرد دارد. قدمت مقوا به بیش از دو قرن قبل بازمی‌شود. در مرحله اول از مقوا در ساخت کلاه و حتی آستر لباس‌ها نیز مورد استفاده قرار داده می شد؛ اما امروزه از این مواد بیشتر در بسته‌بندی محصولات استفاده می‌گردد. این نوع مقواها از انواع ضخامت و رنگ‌های مختلفی برخوردار می باشند.شایان ذکر است که قیمت خرید مقوای موج دار با توجه به نوع مواد سازنده و کاربرد آن دارای تفاوت می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

جعبه کارتن میوهخرید جعبه مقوایی کرج