کارتن سه لایه و پنج لایه

 در مقوا

کارتن سه لایه و پنج لایه دو نوع کارتن هستند. که از چند لایه مختلف تشکیل شده اند. این کارتن ها استحکام بالایی نسبت به دیگر کارتن ها دارند.

کارتن سه لایه که در تولید و بسته بندی انواع مختلف کارتن و جعبه به کار می روند از دو لایه کاغذ به نام لاینر تشکیل شده می باشند. که از سمت بالا و پایین به کاغذ فلوت دار با چسب های مخصوصی متصل شده می باشند.

کارتن های پنج لایه نیز به همین شکل می باشند اما با تعداد دو کاغذ فلوت دار وسه لاینر تشکیل شده می باشند. این نوع از ورق ها با توجه به نوع فلوت لایه میانی آنها و همین طور جنس و نوع کاغذهای متفاوت بکار گرفته شده در داخل آن قیمت گذاری می شوند. و در جهت کاربرد و مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.
نوع کاغذ فلوت بکار رفته، تعداد فلوت در هر متر و همینطور ضخامت آن، نوع مصرف جعبه ایجاد شده با این نوع از ورق چند لایه را تغییر می دهد. جعبه مقوایی سه لایه و کارتن پنج لایه در صنعت کاربرد فراوانی دارد.
مکعب لوکس توانایی تولید انواع مختلف این دو نوع کارتن با فلوت های B، C و E را تا عرض 220 سانتی متر دارند.

کارتن های از چه موادی ساخته می شوند؟

کارتنهای 3 لایه که در تولید و بسته بندی انواع کارتنها و جعبه به کار می روند از دو لایه کاغذ به نام لاینر تشکیل شده می باشند که از سمت بالا و پایین به کاغذ فلوت دار با چسب های مخصوصی متصل شده می باشند.

کارتن 5 لایه نیز به همین شکل می باشد ولی با تعداد دو کاغذ فلوت دار و سه لاینر تشکیل شده اند. این نوع از کارتون با توجه به نوع فلوت لایه میانی و همین طور جنس و نوع کاغذ مختلف بکار برده شده در داخل آن قیمت گذاری شده و برای کاربردها و مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع کاغذ فلوت بکار برده شده، تعداد فلوت در هر متر و همچنین ضخامت آن هر یک نوع مصرف جعبه ایجاد شده با این نوع از ورق چند لایه را تغییر می دهد.

  • فلوت a برای بسته بندی کالاهای شکننده کاربرد دارد و ضخامتی در حدود1084.8 mmدارد.
  • فلو ت b با مقدار ضربه گیری بالا قرار دارد و ضخامتی در حدود154302 mmدارد.
  • فلو ت c بررای بسته بندی با مقدار جذب و ضربه گیری خوب در حدود1284mmقرار دارد.
  • فلوت e به عنوان نازک ترین نوع ورق کارتون مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این نوع از ورق دارای عرض باریکی نیز هستند و دارای ضخامت 2951.6mmمی باشند.
  • فلوت f به عنوان کم مصرف ترین نوع فلوت در کارتن سازی استفاده می شود و ضخامتی در حدود4200.8mm دارد.

استحکام کارتنهای ۵ لایه

به دلیل استحکام بالای جعبه مقوایی پنج لایه این نوع کارتنها در صنایع مختلف از کاربرد های مختلفی برخوردار است.
به طور معمول این کارتن ها توانایی و ظرفیتی در حدود ۲۰ تا ۴۵ کیلو گرم  وزن را دارند که بسته به نوع کالا و استحکام مورد نمی باشد از انواع این کارتن جهت بسته بندی مورد استفاده قرار داده می شود .
کارتن های ۵ لایه انعطاف پذیری بالایی برای شکل دهی و قالب بندی دارند و همچنین قیمت مناسب این کارتن سبب شده که روزانه تعداد بسیار بالایی از کارتن ۵ لایه در خط تولید کارتن سازی کاراکیان پک تولید شوند.

اصلی ترین ویژگی های این کارتن:

  • دوام بالا
  • قیمت مناسب
  • فضای مناسب
  • قالب‌‌ها و اندازه‌های مختلف
  • مناسب برای اسباب کشی
  • تحمل وزن از ۲۰ تا ۴۵ کیلوگرم
  • مناسب برای ساخت کارتنهای بزرگ
  • انعطاف در نگهداری اجسام سنگین و بزرگ
  • مناسب برای جابه جا و انبار نمودن اجسام بزرگ

فروش کارتن های 5 لایه

شرکت های بزرگ کارتون سازی به صورت مستقیم و از طریق اینترنت و فضای مجازی اقدام به عرضه و فروش کارتنهای 5 لایه و سایر کارتنهای متنوع کرده اند که سبب شده به صورت گسترده و سریع نیازهای روزمره مشتریان برآورده شود.
برای استعلام قیمت کارتن 5 لایه می توان به سایت هایی که در حوزه فروش کارتن فعالیت دارند مراجعه کرده و در اندک زمانی قیمت های شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.
در این صورت قادر هستید بر اساس نیاز، محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب و از جایی مطمئن سفارش دهید.

کارتن سازی در کرج تولید کننده کارتنهای 3 لایه و کارتن 5 لایه و همچنین تولید کننده انواع کارتن و جعبه می باشد.

تست جهت کنترل کیفیت کارتن 5 لایه در شرکت کارتن سازی کاراکیان پک

پس از این که کارتنهای 5لا تکمیل گردیدند بر روی آنها تستی صورت میگیرد تا بفهمند چه مقدار فشار را می تواند تحمل کند و مقاومت لایه ها را بفهمند.
این تست در هنگام تولید انواع جعبه های مقوایی انجام می شود و به قدری این آزمایش مهم می باشد که جزو مراحل مهم تولید کارتن های مقوایی به حساب می اید.

یک تست دیگری که انجام می دهند به جهت تعیین میران نفوذ پذیری آب می باشد که این کار را قرار دادن مقوا به مدت محدود بر روی آب صورت میگیرد.

ویژگی های کارتنهای 5 لایه بسته بندی ( کارتنهای پنج لایه)

1 . دوام بیشتر در حمل و نقل و در برابر رطوبت

2 . قیمت مناسب در مقایسه با کارکرد خوب آن

3 . انعطاف پذیری در نگهداری اجسام سنگین

4 . توانایی تولید قالب ها و اندازه های مختلف

5 . مناسب برای اسباب کشی و انبار کردن اجسام بزرگ برای مدت زمان طولانی

6 . از فضای مناسبی برای قرار گرفتن محصولات در داخل آن برخوردار می باشد

7 . قابلیت بازیافت دارد

شما میتوانید برای مشاهده نمونه کارها و محصولات ما به سایت کارتن سازی در کرج مراجعه نمایید

همچنین با تماس با ما در کارتن سازی در کرج از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

بررسی تفاوت‌های این دو جعبه مقوایی

برای تسهیل این موضوع برای خریداران در زیر به معرفی مهم‌ترین تفاوت‌های بسته بندی سه لایه و پنج لایه پرداخته‌ایم:

  • کارتن‌های سه لایه از وزن پایین‌تری برخوردار می باشند و این یک امتیاز مثبت برای محصولات بسته‌بندی است که سبب کاهش هزینه‌های حمل می‌گردد.
  • کارتن‌های پنج لایه مقاومت بیشتری در برابر تحمل وزن بالا و اعمال فشار یا ضربه دارند. بنابراین کسانی که به دنبال گزینه مناسب برای بسته‌بندی محصولات سنگین وزن و حساس هستند بهتر است از کارتنهایی با بدنه ۵ لایه مورد استفاده قرار می دهند.
  • کارتن‌های سه لایه از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌تر می باشند. لذا توصیه ما به شما این است که اگر قصد بسته‌بندی کالای خاصی را ندارید، با خرید کارتنهای 3 لایه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.
  • کارتن‌های پنج لایه در برابر نفوذ رطوبت و دیگر موارد از این قبیل مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. به همین علت برای کسانی که قصد بسته‌بندی و انبارکردن طولانی مدت وسیله‌ای را دارند کارتنهای ۵ لایه را حین خرید ترجیح دهند.

چاپ کارتن سه لایه 

برای چاپ روی جعبه مقوایی سه لایه می توان از انواع چاپ فلکسو و یا لمینتی مورد استفاده قرار داد. چاپ لمینت نسبت به چاپ معمولی از کیفیت بهتری برخوردار می باشد و همچنین هزینه جعبه های مقوایی لمینتی سه لایه نسبت به جعبه های مقوایی معمولی بیشتر می باشد. با توجه به امکان استفاده از انواع کاغذ های ایرانی خارجی کرافت برای ساخت این نوع  جعبه مقوایی می توان چاپ بسیار مطلوب و با کیفیتی را در نهایت داشت.

روش تولید خمیر کاغذ برای کارتن سه لایه 

پس از قطع شدن درختان ، چوب ها را با ماشین های مخصوص خرد کنند و تبدیل به ورقه های نازک چیپسی میکنند. و سپس بسته به نوع مورد نیاز وارد چرخه تولید خمیر کاغذ به صورت شیمیایی و یا چرخه تولید خمیر کاغذ به صورت مکانیکی می گردند.

در روش شیمیایی ابتدا از یک محلول قلیایی برای هضم چوب مورد استفاده قرار داده می شود. سپس به آن محلول سدیم سولفات و یا سولفیت که البته سولفات رایج تر می باشد را می افزایند که موجب حذف لیگنین می شود و به این ترتیب مقوای قهوه ای رنگی با کیفیت بالا تولید می گردد که البته می توان طی مراحلی آن را سفید رنگ نیز کرد.

در روش مکانیکی ورقه ها را از یک رنده خاص برای حذف بافت مقاوم چوب از جمله لیگین استفاده می شود. به علت اینکه این روش بازدهی صد در صد ندارد، کاغذ تولیدی بی کیفیت می باشد. اما چون هزینه کمی دارد به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار داده میشود

مقایسه این دو کارتن

در زیر، مقایسه‌ای بین این دو جعبه مقوایی ارائه می‌دهم:

استحکام:

این نوع جعبه مقوایی نسبت به کارتن پنج لایه کمترین تعداد لایه را دارد و بنابراین استحکام کمتری نسبت به کارتن پنج لایه دارد. در نتیجه، اگر کالاها حساس یا قابل شکن هستند، استفاده از این کارتن ممکن است خطر بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد.

 مقاومت در برابر رطوبت:

این جعبه مقوایی نسبت به  پنج لایه کمترین تعداد لایه محافظتی را دارد. بنابراین، در مقابل رطوبت و نفوذ آب، این کارتن ضعیفتر است و ممکن است کالاها درون آن به خطر بیافتند.

 حفظ ابعاد و شکل کالا:

به دلیل تعداد کمتر لایه‌ها، جعبه مقوایی سه لایه قدرت کمتری در حفظ ابعاد و شکل کالا دارد. در صورتی که کالاها نیاز به حفظ شکل و ساختار دقیق دارند، استفاده از این کارتن ممکن است منجر به خرابی یا تغییر شکل آنها شود.

محدودیت در محافظت از نفوذ نور و حرارت:

با توجه به تعداد کمتر لایه‌ها، جعبه مقوایی سه لایه نسبت به  پنج لایه محدودیت بیشتری در محافظت در برابر نفوذ نور و حرارت دارد. بنابراین، برای کالاهایی که نیاز به حفظ در برابر نور و حرارت دارند، استفاده از کارتن سه لایه ممکن است کمتر مناسب باشد.

 قابلیت بازیافت:

این نوع جعبه مقوایی معمولاً از مواد بازیافت‌نشده تهیه می‌شود. در نتیجه، در مقایسه با  پنج لایه که از مواد بازیافت‌پذیر تهیه می‌شود، قابلیت بازیافت این نوع کارتن کمتر است و موجب بار بیشتر بر محیط زیست می‌شود.

به طور کلی،  پنج لایه نسبت به  سه لایه استحکام، مقاومت در برابر رطوبت، حفظ ابعاد و شکل کالا، محافظت در برابر نفوذ نور و حرارت، و قابلیت بازیافت بیشتری دارد.

با این حال، انتخاب بین دو نوع کارتن بسته به نیازها و خصوصیات کالاها و شرایط استفاداستفاده از آنها باید صورت گیرد. در برخی موارد، ممکن است جعبه مقوایی سه لایه مناسبتر و در برخی موارد، کارتن پنج لایه بهتر باشد. برای تصمیم‌گیری درست، بهتر است نیازها و خصوصیات کالاها را بررسی کرده و با توجه به این عوامل، انتخاب مناسبی بین این نوع کارتن  و  پنج لایه انجام داد.

کارتن سازی در تهران

کارتن سازی در تهران ،صنایع چاپ و بسته بندی و جعبه مقوایی کاراپک بیش از 1دهه تجربه در صنعت کارتنها و ساخت انواع کارتنهای مقوایی،
لمینتی و دایکتی، و ساخت کارتن های سه لایه و پنج لایه با فلوت های E,B,C
و مجهز به دستگاه های فلکسو 4 رنگ با سابقه ای پایدار و برخورداری از پرسنلی مجرب
و ماشین آلات روز چاپ و بسته بندی سعادت
خدمتگزاری در زمینه تولید را دارا می باشد

کلاس های کارتن

جعبه لمینتی سه لایه هم معمولا در سه کلاس E فلوت ،B فلوت وC فلوت و گاها Aفلوت تولید میگردد.

تفاوت این کلاس هم در اندازه گام فلوتینگ میانی محصولات است.

در جعبه لمینتی سه لایه ، جنس زیره دارای سه لایه شامل فلوتینگ و دو سطح به عنوان فیس در دو طرف فلوتینگ می باشد

که سطح لمینت شده به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از سطوح فیس قرار گرفته می شود

و در واقع سازه ای چهار لایه ای را تشکیل میدهند.

در این نوع از جعبه جنس زیره متشکل از دو سطح فلوتینگ است که بوسیله سه سطح فیس احاطه شده می باشد.

ترکیب فلوتینگ مذکور میتواند به صورت E,E ، E,B ، B,C و ….. باشد

که در صنعت بسته بندی ایران معمولا حالت B,C متداول و رایج است .

میزان مرغوبیت و کیفیت جنس زیره وابسته به لایه های تشکیل دهنده آن می باشد .

سطوح فلوتینگ نقش استحکام دهندگی به ساختار و مقاومت در مقابل فشار و ضربه داشته

و سطوح فیس نقش مقاومت در برابر پارگی و ترکیدگی محصولات را در خط تا و نقاط دارای فشار دارد.

پارامترهای زیادی برای تشخیص جنس زیره وجود دارد که می توان به وزن و استحکام جعبه اشاره نمود.

قیمت جعبه مقوایی سه لایه

این جعبه مقوایی نسبت به کارتنهای 5 لایه و ۷ لایه ارزان تر بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد. نوع کاغذ به کاررفته در ساخت جعبه مقوایی مهمترین عامل تعیین قیمت جعبه مقوایی سه لایه می باشد. برخی از انواع کاغذهایی که برای ساخت کارتنها مورد استفاده قرار می دهند عبارتند از :

  • کرافت
  • تست لاینر
  • کاغذ سفید خارجی
  • کاغذ سفید ایرانی درجه یک
  • کاغذ سفید ایرانی درجه دو

تفاوت کارتن سه لایه و پنج لایه

تفاوت اصلی بین کارتن سه لایه و پنج لایه در تعداد لایه‌های کاغذی استفاده شده در ساخت آن‌ها است.

کارتن سه لایه

این نوع جعبه مقوایی از سه لایه کاغذ تشکیل شده است. لایه بیرونی و لایه درونی از کاغذ سبک تشکیل شده‌اند و لایه میانی از کاغذ مقاومت بالاتری ساخته شده است. این نوع کارتن به عنوان یک گزینه اقتصادی و مناسب برای بسته‌بندی میوه‌ها و سایر محصولات استفاده می‌شود.

کارتن پنج لایه

این نوع جعبه مقوایی از پنج لایه کاغذ تشکیل شده است. دو لایه بیرونی و دو لایه داخلی از کاغذ سبک تشکیل شده‌اند و لایه میانی از کاغذ با مقاومت بالاتر است. لایه میانی به عنوان لایه تقویت‌کننده عمل می‌کند و سبب افزایش مقاومت و سختی کارتن می‌شود. جعبه مقوایی پنج لایه به دلیل مقاومت بیشتر، برای بسته‌بندی محصولات سنگین‌تر و حمل و نقل بلندمدت مناسب است.

به طور کلی، استفاده از کارتن سه لایه و پنج لایه بسته به نوع محصول، وزن، حمل و نقل، و شرایط صادرات متفاوت است. انتخاب مناسب‌ترین نوع کارتن برای بسته‌بندی میوه‌ها باید با توجه به الزامات صادرات، محدودیت‌های وزنی و محافظتی، و همچنین بودجه موجود صورت گیرد.

سوالات متداول

 

 کارتن سه لایه چیست؟

جعبه مقوایی سه لایه یا جعبه مقوایی سه لایه تقویت‌شده، یک نوع جعبه مقوایی است. که از سه لایه مقوایی ساخته شده است. این سه لایه شامل دو لایه مقوا (پوسته) و یک لایه متصل کننده (میانه) است. لایه متصل کننده معمولاً از یک لایه کاغذ کشیده شده یا کاغذ مقوا ساخته می‌شود. این نوع جعبه مقوایی به دلیل ساختار تقویت شده‌اش، مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به کارتن معمولی دارد.

 کارتن پنج لایه چیست؟

کارتن پنج لایه یا کارتن پنج لایه تقویت‌شده، یک نوع کارتن است که از پنج لایه مقوایی ساخته شده است. ساختار این کارتن شامل چهار لایه مقوا (پوسته) و یک لایه متصل کننده (میانه) است. لایه متصل کننده می‌تواند از یک لایه کاغذ کشیده شده یا کاغذ مقوا باشد. کارتن پنج لایه به دلیل تعداد لایه‌های بیشتر، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به کارتن سه لایه دارد و مناسب برای بسته‌بندی اجسام سنگین‌تر و باربر است.

 کاربردهای این دو کارتن چیست؟

هر دو این جعبه مقوایی ها برای بسته‌بندی و حمل و نقل محصولات در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای رایج این دو نوع کارتن عبارتند از:بسته‌بندی محصولات خانگی و صنعتی مانند لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، محصولات غذایی و غیره.حمل و نقل کالاهای سنگین و باربر مانند ماشین‌آلات صنعتی، قطعات خودرو و مصالح ساختمانی.صنایع لوازم دکوری و مبلمان.حمل و نقل محصولات آرایشی و بهداشتی.بسته‌بندی و ارسال محصولات پرتقال، سیب و سبزیجات.

 مزایا و معایب این کارتن ها چیست؟

برخی از مزایا کارتن سه لایه عبارتند از:استحکام و مقاومت بیشتر نسبت به کارتن معمولی.قابلیت تحمل وزن بیشتر و مقاومت در برابر فشار و ضربه.حفاظت مناسب در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوا.قیمت نسبتاً اقتصادی نسبت به سایر نوع بسته‌بندی‌ها.قابلیت بازیافت و حفاظت از محیط زیست.

تفاوت بین جعبه مقوایی سه لایه و پنج لایه چیست؟

این کارتن از سه لایه کاغذ تشکیل شده است، به طوری که دو لایه خارجی از کاغذ مقوایی و یک لایه داخلی از کاغذ مقوایی یا کاغذ معمولی است. این نوع کارتن معمولاً برای بسته‌بندی کالاهای سبک و متوسط ​​استفاده می‌شود.از سوی دیگر، جعبه مقوایی پنج لایه از پنج لایه کاغذ تشکیل شده است.

دو لایه خارجی و دو لایه داخلی از کاغذ مقوایی و یک لایه میانی از کاغذ مقوایی یا کاغذ معمولی ساخته شده است. این نوع کارتن برای بسته‌بندی کالاهای سنگین‌تر و حمل و نقل با خطرات بیشتر استفاده می‌شود.

 کدام یک از این دو نوع کارتن برای بسته‌بندی کالاهای سبک‌تر مناسب است؟

جعبه مقوایی سه لایه برای بسته‌بندی کالاهای سبک و متوسط ​​مناسب است. به عنوان مثال، محصولات الکترونیکی کوچک، لوازم آرایشی، کتاب‌ها و محصولات غذایی غیرقابل شکست از جمله کالاهایی هستند که می‌توانند با استفاده از کارتن سه لایه بسته‌بندی شوند.

 کدام یک از این دو نوع کارتن برای بسته‌بندی کالاهای سنگین‌تر مناسب است؟

کارتن پنج لایه برای بسته‌بندی کالاهای سنگین‌تر و با وزن بیشتر مناسب است. مثلاً، قطعات خودرو، لوازم خانگی سنگین، محصولات شیشه‌ای و سایر کالاهایی که نیاز به حفاظت بیشتری در حین حمل و نقل دارند، می‌توانند با استفاده از جعبه مقوایی پنج لایه بسته‌بندی شوند.

 آیا می‌توان کارتن سه لایه را برای بسته‌بندی کالاهای سنگین استفاده کرد؟

استفاده از این نوع کارتن برای بسته‌بندی کالاهای سنگین توصیه نمی‌شود، زیرا این نوع کارتن به دلیل ساختار نسبتاً سبکتر خود، ممکن است در مواجهه با وزن و فشار بالا شکسته شود و کالا را نگه ندارد. برای بسته‌بندی کالاهای سنگین‌تر، بهتر است از کارتن پنج لایه با ساختار قوی‌تر و تحمل وزن بیشتر استفاده کنید.

 آیا کارتن پنج لایه برای بسته‌بندی کالاهای سبک هم مناسب است؟

بله، می‌توانید کارتن پنج لایه را برای بسته‌بندی کالاهای سبک هم استفاده کنید. این نوع کارتن به دلیل ساختار قوی‌تر خود، برای حمل و نقل کالاهای سبک نیز مناسب است و می‌تواند بهترین حفاظت را برای آنها ارائه دهد. البته، بسته‌بندی با کارتن پنج لایه ممکن است یکمی گران‌تر از کارتن سه لایه باشد، اما اگر به حفاظت کامل کالاها نیاز دارید، این گزینه مناسب‌تر است.

 آیا این دو کارتن قابل بازیافت هستند؟

بله، هر دو نوع کارتن قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند. پس از استفاده از آنها برای بسته‌بندی کالاها، می‌توانید آنها را جمع‌آوری کرده و به واحدهای بازیافت کاغذ و کارتن ارسال کنید تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و فرآیند بازیافت شوند. بازیافت کارتن‌ها می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند و از مصرف منابع طبیعی کاسته شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

بسته بندی مواد غذایی در کرجساخت جعبه اسباب بازی